Säg hej till Hans!

“Mitt mål är att få eleverna att tänka på lärandet som något positivt.”

Den här veckan får du träffa entreprenören Hans. En 64-årig världsmedborgare som har jobbat med utbildning- och ledarskapsutveckling i mer än 30 år, i både näringsliv, offentlig sektor och ideella organisationer, i Sverige och utomlands. Förutom att driva företag och jobba med integrationsfrågor är Hans en riktigt vass och uppskattad vikarie.

Hans, du har ju en minst sagt internationell bakgrund, och har både bott, arbetat och rest över hela världen.
Ja, jag har bott i Spanien, Egypten, Marocko, Grekland, USA och Singapore. Och sen har jag jobbat med internationell försäljning och då reste jag väldigt mycket i Sydostasien och Sydeuropa.
I klassrummet brukar jag skriva upp 3, 64 och 80 när jag introducerar mig, och så får eleverna gissa vad siffrorna handlar om. Och det är att jag har tre barn, är 64 år och har varit i 80 olika länder. Det är ett bra sätt att väcka nyfikenhet!

Och förutom många år utomlands så har du också en lång och spännande karriär bakom dig. Berätta lite om det!
Jag har framförallt jobbat med ledarskapsutveckling men även med affärsutveckling, som rådgivare till företag och företagsledningar. Jag är bra på att leda, handleda, coacha, driva en process framåt.  Jag är utbildad civilekonom och inom beteendebetenskap. Och så har jag en del utbildningar från Karolinska Institutet och liknande.

Har du nytta av dina tidigare erfarenheter i rollen som vikarie?
Ja, jag upplever att jag har stor nytta av mina tidigare erfarenheter i min roll som vikarie. Till exempel har jag utmanat mig att komma in i ett klassrum utan att ha någon fackkunskap i ett ämne, och ändå kunna leda klassens utveckling. Jag har en användbar teknik för att hantera det, som handlar om att ta vara på den kunskap olika elever redan har.

Spännande! Kan du ge ett exempel på hur det funkar i praktiken?
Jag brukar börja med att vara helt ärlig och säga ungefär så här “Det här ämnet vet inte jag någonting om, så nu kommer jag leda er så att ni kommer vidare i ert arbete. Jag vill veta vilka frågor ni vill ha svar på”. Sedan skriver jag ner frågorna, och sedan låter jag eleverna prioritera vilken fråga vi ska ta först och vilka som är mer underordnade. Poängen är att de får bestämma det här själva. Vi tar fråga för fråga, och jag kan också fråga om det är någon i klassrummet som har en uppfattning om ett ämne eller fråga. Det är ofta någon som har det. På så sätt lirkar man fram lärandet!

Hur skulle du beskriva dig själv som person?
Jag skulle bäst beskriva mig själv som mångfaldig. Jag älskar integration i alla former, och framförallt att möta människor med en bakgrund som inte jag är familjär med. Det tycker jag är väldigt spännande.

Det håller vi med om! Och just integrationsfrågor har ju du jobbat med, eller hur?
Ja, det stämmer. Ett spännande projekt jag gjorde för ett år sen var att jobba med fd kriminella och fd radikaliserade unga människor. Det var både det mest utmanande och mest intressanta jag någonsin gjort i hela mitt liv. Att få lära känna de här personerna och deras drivkrafter, och hur det funkar för dem idag. Det här är också något jag har kunnat berätta om i vissa klasser, vilket skapat stor nyfikenhet.

Hur kommer det sig att du sökte jobb som vikarie?
Jag har gått och sugit på karamellen ett tag, och känt att jag vill hitta en ny bana som utmanar mig. Och då är jobbet som vikarie i skola ett bra komplement till det jag gjort tidigare, och det jag gärna vill göra framöver. Så det är en del i en större plan! :) Sen tycker jag det är kul att vara senior, och vad det står för.

Hur menar du då?
Jo, om man är senior så tycker jag att man måste vara väldigt ödmjuk i förhållande till andra människor. Det är inte så att jag sitter inne på en sanning bara för att jag är äldre och har mer erfarenheter, men däremot kan jag vara snabbare i besluten. Jag har en erfarenhetsbaserad intuition som jag kan använda mig av. Och det är en fördel med att vara äldre tycker jag.

Har du upplevt någon utmanande situation i jobbet som vikarie?
Ja, massor! Till exempel hade jag en klass 9 som jag skulle undervisa i spanska. Där fanns det ett lite stökigt gäng på 5-10 killar. De förstörde både för sig själv och för hela klassen. Men i en sådan situation känner jag mig helt trygg. Jag brukar plocka fram några knep från psykologin och beteendevetenskapen, där man pratar om att man antingen vill ha mer av något, eller att man vill slippa något. När jag pratade med killarna om det så blev de lite konfunderade; “Aha så ni vill slippa det här nu, varför då?” Det är ett exempel. Utmanande för att man får frångå en tänkt plan, men inte svårt.

Har du några fler knep om det blir stökigt eller rörigt i klassrummet?
Ett knep som jag tycker funkar bra är att bara bli tvärtyst. Jag står stilla och tittar runt tills det är helt tyst. Ibland får jag peka med hela handen, och säga “det här är inte okej”. Man måste testa sig fram. Det finns inte bara en regel som är universell eller bra för alla, utan alla måste prova sig fram.

Vad är det allra bästa med vikariejobbet?
Det allra bästa är att jag lär mig så mycket av eleverna. Jag ställer massor av frågor så att jag får en uppdaterad omvärldsanalys om vad de tänker på, vad som är viktigt för dem och vad de är oroliga för. Jag är förmodligen den som lär mig mest i ett klassrum. :)

Hur brukar du göra när du ska möta en ny klass för första gången?
Jag brukar använda alla trix som jag har fått från er :)! Men ofta så brukar jag göra så att jag går in först i klassrummet och stänger dörren, tittar vad det är vi ska göra, skriver upp det på tavlan så det är tydligt på pränt. Sedan brukar jag vänta lite tills det har lugnat ned sig utanför. Därefter öppnar jag dörren och då är det alltid handhälsning, om vi inte har träffats flera gånger samma dag tidigare såklart. Jag börjar inte lektionen förrän alla först står upp och är tysta. När jag avslutar lektionen brukar jag ofta fråga “vad var ditt bästa lärande idag på den här lektionen?” “Vad tyckte du? Vad var det som var viktigt för dig idag?” Poängen är att de ska börja tänka på lärandet, och att det är något positivt, för det är det inte alla som gör.

Vad får du för reaktioner när du ställer den typen av fråga?
De flesta gångerna får jag svar. Ibland är det några som säger “jag vet inte” men det är också ett svar. Och sedan lyssnar de på varandra såklart och får idéer. Så det brukar ordnar sig.

Vilka färdigheter tycker du är viktiga för den som vill jobba som vikarie?
Att kunna kommunicera är ju självklart, och lyssna, det är en jätteviktig färdighet. Att kunna använda humor och glädje. Kanske glädje först och humor sen.

Vad skulle du säga till den som funderar på att bli vikarie?
Att inte vara rädd för att komma in i det okända. Förbered dig på att kunna hantera en situation du inte är beredd på. Och till sist – man måste inte veta allting! :)  

By Matilda Vejlo
Feb 7, 2019 12:52:38 PM

News, Vikarieintervjuer

0 kommentarer