Säg hej till Kiana - lärarstudent och vikarie

Det finns så himla många saker som du som människa kommer tjäna på det här jobbet.”

Den här veckan får du träffa Kiana, en lärarstuderande, sportgalen mat- och musikfantast :)

Namn: Kiana Allde
Kommer från: Sollentuna, utanför Stockholm

Förutom att jobba som vikarie pluggar Kiana till grundskollärare 4-6, och spelar fotboll i division 1. När hon inte jobbar, pluggar eller sportar så gillar Kiana också att laga mat och spela musik.

Kan du berätta lite om dina studier?  
Jag pluggar till grundskollärare, åk 4-6 på Stockholms Universitet. Det innebär att man blir grundskollärare i matematik, svenska, engelska och sen en inriktning som man får välja, och då har jag valt idrott.

Hur kommer det sig att du sökte jobb som vikarie?
Jag sökte det här jobbet för att jag tänkte att ska jag gå en utbildning på fyra år och knappt få komma ut i klassrummet och praktisera, det känns ju jättekonstigt. Då kände jag bara “jag ska testa det här”.

Hur tycker du att det är att kombinera studier med vikariejobbet?
Att kombinera studier med vikariejobbet är verkligen perfekt. Du kan ta det du lär dig teoretiskt och direkt använda det praktiskt i jobbet som vikarie.

Vilken typ av uppdrag brukar du ha?
Jag har uppdrag från årskurs 4 till trean på gymnasiet, och jag undervisar i alla ämnen. Sen har ju jag mina favoriter - musik och idrott är mina favoriter och där speglas ju verkligen mina intressen också.

Du spelar ju fotboll på hög nivå också. Är det något du har nytta av i vikariejobbet?
Ja, definitivt. Jag brukar också jobba som fotbollstränare, framför allt på sommarläger men också med Sollentunas fotbollsakademi. Där jobbar man med lite yngre barn, från 7-12 år. Genom fotbollen har jag bland annat lärt mig hur man bemöter yngre människor och hur man hanterar en grupp, och ser igenom gruppkonstellationer. Det lär man sig verkligen på fotbollen.

Vilka är dina bästa egenskaper?
En egenskap är att jag har väldigt lätt för att anpassa mig i olika situationer. Det kan t ex vara sociala situationer. Jag har väldigt lätt att både ta för mig och lära känna nya människor, vilket jag tycker är skönt. Det är en av anledningarna till att jag vill utbilda mig till lärare – att få träffa och jobba med människor.

Har du nytta av att du är anpassningsbar i rollen som vikarie?
Ja, absolut! Förmågan att anpassa sig är nästan en av de viktigaste sakerna som man behöver ha som vikarie tycker jag. Dels för att kunna anpassa sig till nya arbetskollegor, men också till vilken klass man har. Det är en enorm skillnad på en årskurs fyra eller en tvåa på gymnasiet.

Vilka egenskaper tränar du på i jobbet som vikarie?
Först och främst så tränar man på egenskaper man kanske inte visste att man hade till att börja med. Men annars så tränar man väldigt mycket på att kunna kommunicera på olika sätt. Både verbal kommunikation och icke-verbal kommunikation. Och man tränar sitt tålamod väldigt mycket, och att ta ansvar. Men mest av allt tycker jag att man får träna på att ta initiativ. 

Hur brukar du göra när du kommer till en ny klass?
Oftast så brukar jag börja med att skriva upp mitt namn, och sedan ställer jag mig helt tyst och bara inväntar klassen. Det brukar faktiskt fungera bra. Jag tror att många av dom klasser jag har uppfattar mig som “okej men nu är det en ny vikarie här, hon vill att den här lektionen ska bli så bra som möjligt och hon kommer göra allting för att det ska bli det”. Sen finns det jättemånga gånger det såklart inte räcker, och då brukar jag på ett snällt men bestämt sätt säga att “nu börjar vi lektionen och vi har väldigt många och roliga saker att göra idag”.

Som vikarie jobbar man ofta med väldigt kort varsel, och är ofta ute på olika skolor. Hur tycker du att det funkar?
Man kan dela upp det i positiva saker och kanske lite mindre positiva saker. Positivt är att man får träffa på så många olika elever, lärare och skolor. Och framförallt för att jag som blivande lärare också får fundera på hur vill jag jobba, var vill jag jobba, vilket arbetslag jag vill jobba i, vilken skola, med vilken typer av elever och hur stora grupper av elever och så vidare. Dessvärre så finns det en mindre bra sak, tycker jag, med att komma till olika skolor, och det är att man aldrig hinner lära känna eleverna på djupet. Jag vill verkligen ge 110 % till samtliga i klassen, och det är lite jobbigt ibland att jag inte kan göra det. Hade jag inte varit så som person så hade det säkert varit mycket enklare att komma till olika skolor. Där är man ju väldigt olika.

När vet du att du har gjort ett bra jobb?
När jag får positiv feedback från eleverna. Det kan vara allt ifrån “tack för idag - det här var en jätterolig lektion”, till att en annan pedagog har varit i rummet och berättar att jag haft en bra lektion. Jag bryr mig mycket om att eleverna får ett bra intryck av mig, och då får man oftast väldigt bra feedback.

Hur känns det att få bra feedback?
Att få bra feedback känns väldigt bra eftersom att då vet man att man verkligen har påverkat någon. Och att man påverkat en annan människa tycker jag är väldigt fint.

Och till sist – vad skulle du säga till någon som funderar på att bli vikarie?
Till den som funderar på att ge sig in in i det här superspännande arbetet eller jobbet som vikarie skulle jag bara säga - det är bara att köra! Du får chans att utvecklas som människa, du får chans att utveckla dig i din pedagogik. Och även fast man kanske inte vill bli lärare som jag, så finns det ju så himla många andra saker som du som människa kommer tjäna på det här jobbet.

By Matilda Vejlo
Dec 6, 2018 8:44:19 AM

Intervjuer med vikarier, vikarieintervju

0 kommentarer