WILLIAM_bloggare_300x600

Sommarbloggare William

Då var det måndag och ny vecka. Yay! 🎉

Dagens sommarbloggare är William, som jobbar som vikarie i grundskolan och är utbildad beteendevetare och tidigare lärarstudent. Idag delar han med sig av sina tankar om jobbet! 

Att omvandla dötid till kvalitetstid 
Det är mycket som är A och O i vårt jobb sägs det. Bemötande, kommunikation, förmedling och inte minst planering. Att lektioner behöver förberedas är säkert en självklarhet för alla, men för den erfarna läraren är ju detta bara toppen av ett isberg, inte minst med tanke på hur klassrumssituationer kan förändras från det ena ögonblicket till det andra. Detta kräver oftast snabb anpassning och det räcker sällan med en plan utan man vinner oftast på att ha en och annan reservplan i bakfickan. En situation som en kursare tog upp under ett seminarium på lärarutbildningen var när det återstår ca 10 min av en lektion och den ”huvudsakliga” aktiviteten är avbetad, men tiden för knapp för att påbörja nästa ”stora” uppgift. Kursaren gick igenom en lekfull övning som fyllde tomrummet på ett utmärkt sätt. Metodens syfte – att fylla upp tiden med något som både är kul och pedagogiskt skulle komma till nytta för mig under de sista terminsdagarna.

Under kafferasterna i lärarrummet beklagade sig vissa lärare över att tiden gick extra långsamt såhär mot slutet. ”Nu när betygen är satta finns det inget annat att göra än kolla på film och dagarna blir ju så himla sega när alla bara går och väntar på skolavslutningen” kunde någon säga. Jag kom då att tänka på seminariet och på vad min före detta kursare hade sagt. Visst vore det bättre om både jag och eleverna upplevde att vi blandade nytta med nöje de sista dagarna istället för att bara sitta av en massa dötid. Men i det här fallet rörde det sig inte bara om några få minuter utan om de dagar som återstod av terminen. Finns det tillräckligt många pedagogiska lekar för att fylla upp den tiden? Svaret var ja. Efter att ha brainstormat igenom de lekar jag kände till (dels från min egen skoltid) ledde en googling mig snabbt in på fler idéer. Jag hittade bland annat en sida där lärare kan dela med sig av all möjlig typ av lektionsplanering för alla åldrar. Sidan innehöll gott om lekar inom samtliga ämnen på klasschemat. Det var inte alls svårt att engagera eleverna i dem och det märktes att de hade kul. Både vinnarskallarna och de lite mer passiva. Bekräftelsen kom under en lunchrast då en av eleverna sa ”du kan så många roliga lekar som vi aldrig har lekt tidigare”. Jag tackade och svarade att det var kul att de tyckte det, men kände att det egentligen var en bekräftelse på vad man kan uppnå genom att hjälpas åt. 

/William 

By Anonym författare
Jul 15, 2019 2:21:00 PM

Alla vikariestories, Sommarbloggare

0 kommentarer